Oturma izni; Türkiye’de bulunmak için talep edilen izin belgesidir. Yetkili makamlar tarafından düzenlenen oturma izni belgesi yabancılara ülkemizde belirli süre ve belirtilen yerde yasal olarak kalmasını sağlar. İkamet izni olmadan yabancıların Türkiye’de bulunması yasaktır. Ülkemizde 90 günden fazla kalan yabancıların talepte bulunması, talepte bulunduğu ikamet izninin türüne göre de değişmektedir. Başvurusunun reddedilmemesi aynı zamanda dolandırıcılığa maruz kalmaması adına avukat eşliğinde başvurusunu yapması faydasına olacaktır. Avukat eşliğinde yapılan başvuruların İl Göç İdaresi‘nde olumlu sonuçlanma ihtimali daha yüksektir.
İçerik Haritası
ToggleOturma izni başvuruları kural olarak, yabancının vatandaşı olduğu veya yasal olarak bulunduğu ülkedeki Türk konsolosluklarına yapılacaktır. Yapılan başvurular en geç 90 gün içinde sonuçlandırılacak ve oturma izni başvurusunun reddine veya kabulüne ilişkin işlemler ilgilisine bildirilecektir. Dikkat edilmesi gereken husus ise konsolosluklardan oturma ve çalışma izni ile gelen yabancıların giriş tarihinden itibaren en geç 20 iş günü içerisinde adres kayıt sistemine kayıt yaptırmaları gerekmektedir.
Türkiye’de yabancıların oturma izni başvurusu
Oturma izin başvurusu yapacak olan kişi ilk başvuruyu online olarak e-ikamet üzerinden yapabilir. Online olarak yapılan E-ikamet başvurusu ön başvuru olup, yabancının asıl ikamet iznini alabilmesi için ikamet etmek istenilen yerdeki Göç İdaresi Müdürlüğü’nden randevu alınmasını sağlamaktadır. Göç İdaresi Müdürlüğü yabancı tarafından yapılacak olan ikamet izni başvurusunu kabul, ret ve iptal edebilmektedir. Buna ek olarak, Türkiye içinden yapılacak başvurular izin türüne göre valilikler tarafından da alınmaktadır.
Türkiye’de Oturma İzin Türleri
Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nda, yabancıların Türkiye’de oturum izni almalarını gerektiren başlıca nedenlerine göre 6 tür ikamet izni düzenlenmiştir:
Oturma izni türlerine göre başvurma yöntemi, başvuru için gereken evrak, başvuracak kişinin yerine getirmesi gereken şartlar farklı farklı kanunda belirtilmiştir.
Kısa dönem ikamet(oturma) izni, diğer ikamet izin türlerine göre daha kolay bir şekilde alınmaktadır. Kısa dönem ikamet izni YUKK madde 31’ de sayılan durumlarda en fazla iki yıl olacak şekilde düzenlenebilir. Ancak bu iki yıllık sürenin istisnası YUKK madde 31’ de bulunan son iki maddedekilerdir. Kısa dönem ikamet izni düzenlenebilecek kişiler (YUKK m. 31)
Kısa dönem ikamet iznine başvuru için gereken belgeler her duruma göre değişiklik göstermektedir. Ancak her başvuru için gereken belgeler bulunmaktadır.
YUKK madde 33’ te bahsedilen durumlarda kısa dönem ikamet izni verilmez, verilmişse iptal edilir, süresi bitenler uzatılmaz:
Aile oturma izni belli koşulların sağlanmasıyla yabancı bireylere ve aile bireylerine ülkeye giriş ve ikamet hakkı verilmektedir. İkamet izinlerinden birine sahip olan yabancılar ile ikincil koruma statüsü sahiplerinin ve mültecilerin;
Aile ikamet izni, her seferinde 3 sene olacak şekilde verilmektedir. Aile ikamet izninin süresi hiçbir şekilde ailesinin ikamet izni almasını sağlayan kişiden daha fazla sürede olmayacaktır.
Öğrenci oturma izni, yabancı öğrencilerin Türkiye’de yaşaması, eğitim alması için düzenlenmektedir. Öğrenci ikamet izni şu kişilere verilmektedir:
Türkiye’nin şartlarına, sosyal olarak uyum sağladığı düşünülen yabancının ülkede yaşaması için uzun dönem ikamet izni verilebilmektedir. Uzun dönem oturum izni Türkiye’de kesintisiz en az 8 yıl ikamet izniyle kalmış olan ya da Bakanlığın belirlediği şartlara uyan yabancılara, Bakanlığın onayıyla valilikler tarafında süresiz oturma izni düzenlenir.
Uzun dönem oturma iznine geçiş hakkı tanınmayacaklar şunlardır:
İdare tarafından insani oturum izni resen verilebilmektedir. İnsani oturum izinlerinin verilmesinde Türkiye’nin zorunlu olarak ülkesini terk etmiş insanlara yönelik yardımcı olma tutumunun etkisi vardır. İnsani oturma izni gerektiren durumlar;
İnsani oturum izni Bakanlık tarafından belirlenen sürelerle sınırlı olmak şartıyla ve Göç İdaresi Genel Müdürlüğü’nün onayı da alınarak valiliklerce insani oturma izni verilebilir ve verilmiş olan bu izinler uzatılabilir.
Uluslararası anlaşmalara paralel olarak hazırlanan YYUK’na göre insan ticareti mağdurunun oturum izni, kişinin insan ticaretinden dolayı mağdur olduğuna dair kuvvetli şüphenin varlığı hakinde valilikler tarafından 30 gün süreli olarak verilmektedir. İnsan ticareti mağduru için verilen ikamet izinleri en fazla altışar aylık sürelerle uzatılabilecek, ancak bu süreler toplamda 3 yılı geçemez.
Oturma İzni Başvuruları Neden İptal Edilir?
Yukarıda da bahsedildiği gibi oturma izni almak için belli koşulların varlığı gerekmektedir. Bu koşullardan biri de sunulan belgelerin eksiksiz ve tam olmasıdır. Oturma izni verildikten sonra iptal edilebilmektedir.
Belirtilen hallerin varlığı halinde oturma izni verilmez veya verilmiş olan bir izin var ise oturma izni iptali edilir.
Aile ikamet izni için iptal veya red sebepleri:
Öğrenci ikamet izni için iptal veya red sebepleri:
Aile oturma izni, Türk vatandaşlarıyla evli olan yabancıların oturma izni alabilmesini sağlamaktadır. Aile oturum izni ile aile birliğinin korunması amaçlanmıştır. 5901 sayılı Kanunun 28. maddesinde yer alanlar ve Türkiye’de yasal ikamet izinlerinden birine sahip olan yabancılar, mülteciler ve ikincil koruma statüsü sahiplerinin aşağıdaki yakınları yakınları oturma izni talep edebilir
Bu kişiler kendi üzerinden eşine ikamet izni alabileceği gibi müşterek çocuklarına ve sadece eşinin çocuklarına da oturma izni alabilmektedir.
6458 Sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu ile 5683 sayılı yabancıların Türkiye’de İkamet ve Seyahatleri ile ilgili Kanun üzerinden yasal düzenlemeler doğrultusunda 200.000$ değerinde taşınmaz alarak oturma iznini 2 seneye kadar almaktadır. Aynı zamanda 2 sene boyunca ikamet eden ve taşınmazı olan yabancının ikamet izni uzatmaları da son derece kolay olmaktadır.
Oturma izni Türkiye’de bulunanların alması gereken vize süreleridir. İkamet iznini uzun dönem alabilmek için 16.10.2023’den itibaren 200.000$ değerinde belirlenen bedel ile mülk almak gerekmektedir. Bu bedellerin altında ev almak için ikamet izni kabul edilmemektedir.
Vize ihlali yapan kaçak durumdaki yabancılar Türk vatandaşları ile resmi evlilik yapmaktadır. Türk yetkililer tarafından oturma izninin kaçak olarak alındığı fark edildiğinde oturma izniniz iptal olmaktadır.
Türkiye’de hiçbir suça karışmadan vatandaşlık başvurusundan itibaren geriye doğru 5 yıl boyunca ikamet eden yabancılar vatandaşlık hakkı kazanabilir. Bu başvuru türü ikamet yoluyla vatandaşlık olup 5901 sayılı Türk vatandaşlığı Kanununda düzenlenmiştir.
Turizm amaçlı ikamet izni e-ikamet sistemi üzerinden yapılan online başvurunun ardından gerekli belgeleri avukatınız il göç idaresine teslim etmektedir. İkamet izni başvuruları yalnızca online sistem üzerinden yapılmaktadır.
Türk vatandaşlığı almak için başvuru süreci 2 ay ile 6 ay arasında sürmektedir. İşlemlerinizin onaylanması için avukatla çalışmanız size avantaj sağlayacaktır. Türkiye’de kesintisiz olarak en az 5 yıl ikamet eden kişi 5. yılın sonunda vatandaşlık başvurusunda bulunabilir.
Türkiye’de oturum izni ücretleri başvurulacak belgelere göre değişiklik göstermektedir. Bununla beraber her yıl masraflara ilişkin miktarlar da değişmektedir. 2024 ikamet izni ücretleri şu şekildedir:
Çek Cumhuriyeti, Danimarka, İrlanda, Kosova, Nepal, Sri Lanka, Suriye ve Türkmenistan 2011 yılından itibaren karşılıklılık ilkesi çerçevesinde 2024 yılı itibariyle 1040 TL bedelli ikamet izni harcından muaf tutulmuştur.
Oturma izni, yabancılar tarafından Türkiye sınırlarında veya yurtdışından oturma izni başvurusu yaparak alınabilir. Türkiye’de ikamet etmek isteyen yabancı, bizzat kendi veya vekili tarafından oturma iznine ilişkin başvuru yaparak oturum izni alabilir. Oturum izni iptal edilen kişiler ise deport davası açarak avukatı vasıtasıyla deport kararının iptalini talep edebilir.
İkamet izni türleri: Kısa dönem, aile, öğrenci, uzun dönem, insani, insan ticareti mağduru olarak 6 türdür.
Oturma izni başvurusu red edilen yabancı, red kararının tebliğ edilmesinden sonraki 60 günlük süre içerisinde idare mahkemesinde iptal davası açmalıdır. Hak kaybına yaşamamak adına avukat yardımı almak çok önemlidir.
İlk alınan ikamet izni türünün sonrasında farklı bir türe geçiş sağlamasıdır. Yabancının ikamet kalış amacında bir değişiklik olması durumunda yabancının ikamet izni geçiş başvurusu yapması gerekir. Öğrenci izninden, evlenme sonrasında aile iznine geçiş buna örnek gösterilebilir.
Türkiye, yabancıların çalışmak amacıyla geldiği ülkelerdendir. Özellikle İstanbul’daki iş fırsatları, yabancıların İstanbul’daki satılık daire arayışına başvurmalarına yol açacaktır. Türkiye’de uzun süreli ikamet etmek ve bu aşamadan sonra vatandaşlık kazanmak isteyenlere karşı ofisimiz hizmet vermektedir. Ancak oturma izni alarak çalışamazsınız. Türkiye’de çalışmak isteyen yabancıların çalışma izni alması şarttır.
Çalışma izni olmadan çalışan yabancılara para cezası kesilir ve deport edilir. Deport kararına karşı yabancılar öncelikle deport davası açarlar. Deport davası olumlu sonuçlanmadığı taktirde özel vize başvurusunda bulunarak yabancının ülkeye girmesi sağlanır. Fakat çalışma izni doğrudan oturma izni sayılır. Dolayısıyla yabancılar çalışma iznine başvuru yapması oturma izni için de yeterlidir.
Türkiye mülk satın alarak oturma izni veren ülkeler arasındadır. Ancak arsa veya dükkan alarak oturma iznine sahip olamazsınız. Oturma izni almak için satılan mülkün mesken olması gerekir. Yabancılar tarafından mülk satın alarak oturma iznine sahip olmak sık tercih edilen bir yöntemdir. Her bütçeye uygun, başta İstanbul ve Antalya’daki mülkler için hemen tarafımızla iletişime geçebilirsiniz.
Türkiye’ de mülk alarak ikamet iznine başvurmak isteyen yabancılar önceden 75.000$’a ev alabiliyorken yasaya gelen güncelleme ile 2024 yılında en az 200.000$’lık yatırım alarak ikamet izni başvurusu yapabilir. Avukatınız olarak ikamet izni başvuruları için bize ulaşabilirsiniz.
Oturma izni başvurunuz reddedildiği taktirde tarafımıza vekalet çıkararak 60 gün içerisinde İdare Mahkemesi’nde itiraz ve iptal davası açıyoruz.
Harç bedeli ülkenize göre değişmekle birlikte 1 yıllık harç bedeli 80 dolardır. İkamet kart ücreti 356 TL’dir.
İSTANBUL GÖÇ İDARESİ MÜDÜRLÜĞÜ’NE
…./…./…. ………………………….. uyruklu olup………………….. numaralı pasaport sahibiyim. İstanbul’da……………………… üniversitesinde öğrenciyim. Türkiye’de öğrenci olduğumdan herhangi bir yerde çalışmamaktayım ve Türkiye’de ailemin maddi yardımıyla geçimimi sağlamaktayım. Almış olduğum öğrenim amaçlı randevumla işlemlerimin yapılıp tarafıma oturma izni verilmesini istiyorum vermiş olduğum bilgilerin doğruluğunu kabul eder ve gereğinin yapılmasını arz ederim.
Ad-Soyad
İSTANBUL VALİLİĞİ GÖÇ İDARESİ MÜDÜRLÜĞÜ’ NE
………no’lu ikamet izni başvurusunda bulundum. gerekli evraklar olarak kira kontratımın bulunduğu adresin tapusunun fotokopisi ve belediyeden numerataj yazısı tarafımdan istendi. ev sahibimden tapuyu ve numerataj belgesini istediğimde bana bu belgeleri vermeyeceğini, istersen evi boşaltabilirsin dediği için ben de size vermiş olduğum adresden ayrıldım. başka bir adrese taşındım. yeni adresim ile ilgili bilgi ve belgeler dilekçemin ekinde vardır. yeni adresime göre işlem yapılarak ikamet iznimin değerlendirilmeye alınmasını ve mağdur edilmememi sizlerden istiyorum.
Saygılarımla, gereğini arz ederim. ……./……./2024 Ad-Soyad
…………… İDARE MAHKEMESİ BAŞKANLIĞI’NA
DAVACI :
VEKİLİ : Av. DOĞA ESER ESERÇELİK
DAVALI :
KONU : ……….. ülkesinin vatandaşı olan davacı müvekkilin Türkiye’de oturma (ikamet) izni verilmesi için yaptığı başvuruya davalı tarafından verilen red kararının iptali talebidir
AÇIKLAMALAR :
1-) …..…. ülkesinin vatandaşı olan davacı müvekkil …………., …/…/… tarihinde tatil yapmak amacıyla Antalya’nın Alanya ilçesine gelmiş, tatil sırasında Alanya’da bir emlakçı tanıdığının vasıtasıyla ….. mevkiinde, ……… adresinde bulunan taşınmazı satın alarak bu ilçeye yerleşmeye karar vermiştir.
2-) Müvekkil almış olduğu taşınmazı yaz tatillerinde kullanmak üzere, kendi zevkine göre tamir ettirmek istemekte olup, bu süre boyunca da (yaklaşık ….. ay) Türkiye’de yaşayacaktır.
3-) Bunun neticesinde müvekkil, vatandaşı olduğu ……… ülkesinin konsolosluğuna oturma (ikamet) izni almak amacıyla …/…/… tarihinde başvurmuş olup, başvurusu İçişleri Bakanlığının – Göçler İdaresi Başkanlığı’nın görüşüyle- …….. nedeniyle reddedilmiştir.
4-) Müvekkilin yapmış olduğu başvurunun reddi işlemin iptali ve kendisine oturma izni verilmesi amacıyla, Mahkemenize başvurma zorunluluğu doğmuştur.
HUKUKİ NEDENLER : 6458 S. K. m. 19, 21, 23, İYUK ve ilgili mevzuat
HUKUKİ DELİLLER : Tapu kaydı, oturma izni başvurusu, başvurunun reddi kararı ve yasal her türlü delil
SONUÇ VE İSTEM : Yukarıda açıklanan nedenlerle davalı idarenin verdiği usul ve yasaya uygun olmayan başvurunun reddi işlemin iptaline, davacı müvekkile oturma izni verilmesine, yargılama giderlerinin ve vekalet ücretinin karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesini vekaleten arz ve talep ederiz. …/…/…
Benim tarafımdan başkalarının, başkaları tarafından da benim leh ve aleyhimizde açılmış veya açılacak bilumum dava, takip ve işlemlerden ihtilaflardan icra takiplerinden dolayı;
T.C. Hükümetince, genel ve özel kanunular ile ihdas edilmiş ve edilecek, Adli ve İdari mahkemelerin, Hakem Heyetlerinin, Tahkim Kurullarının, Mahkemeler ve Meclislerinin, Daire ve müesseselerinin, Yargıtay, Bölge Adliye Mahkemeleri’nin, İstinaf mahkemelerinin, her kısım ve derecesinde, uzlaşmacı ve arabulucu nezdinde her sıfat tarik ve suretle beni/bizi aşağıdaki yetkilerle temsile, adıma isim tashihi davası, ilgili idarelerden talepte bulunmaya, dava açmaya, bu işlemlerle ilgili leh ve aleyhime açılmış ve açılacak davalarda her sıfatla temsile, arabuluculuk hükümleri kapsamında her türlü arabuluculuk görüşmelerine katılmaya, her türlü belgeye imza atmaya, bilumum resmi, özel mercilerce, hüküm ve kararların infaz ve icrasını istemeye, lehimize olmak üzere ipotek tesis etmeye, tarafıma ait gayrimenkuller üzerindeki ipoteklerin fekkine ve bu hususla ilgili Tapu sicil müdürlüğü nezdinde gerekli işlemleri yapmaya Hakim ve Katipleri reddetmeye, temyize, tashihi karar etmeye, sulh ve ibraya hakem ücretlerini yatırmaya, avans vermeye, yatırılanları geri almaya hasılı ihtilaf ve davaların başlamasından, kesinleşip infazına kadar her safhasında haklarımın muhafaza ve müdafaası için gerekli göreceği çekişmeli ve çekişmesiz tüm işlemlerin hepsini son dereceye kadar namıma yapmaya ve yaptırmaya. Adımıza, dava ve mahkeme kararları neticesinde oluşan ve alınması gereken miktarları ilgili yerlerden, yatırılan özel ve resmi makamlardan ve bankalardan talep tahsil ve ahzu kabza almaya Mahkeme ve İcra veznelerinden para talep tahsil ve ahzu kabza, sulh ve ibraya davaları kabule, davadan feragate, istinaf başvurusundan feragate ve temyizden feragate, bunlardan feragati kabule, mahkeme ve İcra vasıtasıyla yapılacak olan ihalelere namıma iştirake pey sürmeye, teminat yatırmaya, işlemlerini yürütmeye, ihalesi müvekkillerim üzerine neticelenen malları teslim ve tesellüme, ahzu kabza sulh ve ibraya, ve yine Devlet İhale Kanunu’na ve bütün devlet kamu ve kuruluşlarında, bunlarla alakalı bütün harç ve vergileri yatırmaya ,fazla yatırılan harç ve vergileri iade almaya, birlikte veya ayrı ayrı kullanmak üzere ahzu kabza sulh ve ibraya, davayı kabule veya redde, davadan feragate, davayı, feragati kabule, temyizden feragate, temyizden feragati kabule, icrayı vekalete, tevkil teşrik ve azle ve ayrıca T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve diğer tüm Bakanlıklar ile bağlı Müdürlükleri, Emniyet Genel Müdürlüğü, İl ve İlçe Emniyet Müdürlükleri, Yabancılar Şube Müdürlükleri, İl ve İlçe Göç idareleri, İl ve İlçe Nüfus Müdürlükleri, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü, Dış Temsilcilikler, Konsolosluklar ve diğer Devlet daireleri, kurum ve kuruluşları nezdinde beni temsile, adıma düzenlenen yabancı kimlik belgemi teslim almaya, adıma yabancı personel çalışma izni başvurusunda bulunmaya, çalışma izni alınan yabancı için oturma izni ve ikamet izni başvurusunda bulunmaya, bu hususta elektronik ortamda online işlemler yapmaya, gereken dilekçe, belge ve evrakı benim adıma tanzim etmeye ve imzalamaya, bunları ilgili kurum (PTT) ve kuruluşlara vermeye, adıma düzenlenen her türlü belgeyi ilgili kurum ve kuruluşlardan teslim almaya, tebliğ ve tebellüğe, elden evrak alıp vermeye, PTT’den İkamet Kimlik Belgemi teslim almaya, kayıt ve suretler çıkartmaya, sözlü ve yazılı beyanlarda ve müracaatlarda bulunmaya, yazışmalar yapmaya, cevaplar vermeye, her türlü vergi, resim ve harçları ilgili yerlere yatırmaya, makbuzlar almaya, fazla yatanları ve geri verilmesi gerekenleri talep etmeye, tahsil etmeye, ahzu kabza, alındı makbuz ve belgelerini imzalamaya, yanlışlıkları idari yoldan düzelttirmeye, bu hususta yapılması gereken her türlü iş ve işlemleri yapmaya, takip etmeye ve imzası ile neticelendirmeye yetkili ve mezun olmak üzere; … adresinde mukim İstanbul Barosu avukatlarından; … T.C. kimlik numaralı Av. Doğa Eser ESERÇELİK vekil tayin ettim.
Eserçelik Hukuk Bürosu; İstanbul ilinde faaliyet gösteren ve Avukat Doğa Eser Eserçelik tarafından başta sağlık ve boşanma hukuku alanında hizmet veren İstanbul Hukuk Bürosudur.